بازیابی توان تفکر و عمل سیاسی
برگردان شین میم شین برگردان شین میم شین

دومه نیکو لوسوردو

 

1999

 

 

دومه نیکو لوسوردو (متولد 1941)[1]

پروفسور فلسفه در دانشگاه (اوربینو).  

او در همکاری با (هاینتس هولتس) به انتشار مجلهً (توپوس) ـ خدمات بین المللی به تئوری دیالک تیکی ـ را بعهده دارد.

آثار او:

امانویل کانت ـ آزادی، حقوق و انقلاب (1987)

هگل و ارثیهً آلمانی، فلسفه و مسایل ملی انقلاب و ارتجاع          (1981)

هگل و بیسمارک. انقلاب 48 و بحران فرهنگ آلمانی (1993)

همبود، مرگ، هایدگر و ایدئولوژی جنگ (1995)

 

·       شهادت طلبی مذهبی مضرات غیرقابل جبرانی دارد.

·       مثالی بزنیم:

·       حضرات باصطلاح کمونیست، محاصرهً اقتصادی عراق و کوبا را از سوی ایالات متحدهً امریکا بحق محکوم کرده و مترادف با «آدمکشی» قلمداد می کنند.

·       از سوی دیگر اما ایالات متحدهً امریکا را سرزنش می کنند، که علیرغم سرکوب مخالفین رژیم در جمهوری خلق چین،  روابط اقتصادی اش را با چین ادامه می دهد.

·       از کشوری که به جرم «آدمکشی» محکوم می شود، به عنوان «پاسدار حقوق بشر در جهان»، درخواست می شود که در جمهوری خلق چین وارد عمل شود.

·       کشوری که به خاطر در پیش گرفتن سیاست تحریم اقتصادی، علیه عراق و کوبا محکوم می شود، مورد سرزنش قرار می گیرد، که چرا با چین روابط بازرگانی اش را ادامه می دهد و دست به تحریم اقتصادی نمی زند.

 

·       آیا منطقی در کار حضرات باصطلاح کمونیست می یابید؟

·       نه!

·       توقع منطقی بودن از یک مذهبی داشتن، خود غیرمنطقی است.

 

·       فرد مذهبی در جهانی خیالی و مه آلود در گشت و گذار است.

·       شب و روز در پی «شر» می گردد، تا با زدن دست رد بر سینهً آن ـ هرکجا و هر طور که باشد ـ  اعلام وجود کند.

·       فرد مذهبی نابینا ست، ماهیت اشیاء و رویدادها را نمی تواند از صراحت بگذراند، در سطح پدیده ها پس و پیش می رود و به کنه اشیاء راهی نمی یابد.

·       برای چنین فردی تحریم اقتصادی خلق های عراق و کوبا بد است، عدم تحریم اقتصادی چین هم همینطور.

 

·       آدم نباید علامهً دهر باشد، تا بفهمد که پشت جار و جنجال ضد چینی کنونی چه اهداف ژئوپولیتیکی نهفته است.

 

·       حوادث میدان «تیه ن ـ آنمن»1 در حقیقت بهانه برای چیز دیگری است.

 

·       واقعیت این است، که امپریالیسم امریکا نمی تواند تحمل کند، که چین ـ بزرگترین کشور آسیا ـ تن به اسارت امریکا ندهد و به عنوان «آخرین جبههً» تسخیر نشده، خار چشم باشد و رو به رشد رود.2

·       ولی برای یک وجدان مذهبی که هنری جز تظاهر به پاکدامنی و فخر بدان ندارد، تحلیل تاریخی و سیاسی چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

·       او نمی فهمد، که در خواست تحریم اقتصادی چین از امپریالیسم امریکا، بطور غیر مستقیم به معنی بحق جلوه دادن محاصرهً اقتصادی عراق و کوبا ست.

 

·       تسخیر این «جبههً آخر» از سوی ایالات متحدهً امریکا منجر به تجزیه و تکه تکه شدن چین خواهد شد (همانطور که در مورد یوگوسلاوی و اتحاد جماهیر شوروی دیدیم) و فاجعه ای برای مردم چین بدنبال خواهد داشت.

 

·       شکست این کشور بزرگ آسیا، به تقویت امپریالیسم امریکا و قدرت سیاسی و نظامی آن و به تشدید استراتژی تحریم اقتصادی کشورهای زیادی مانند عراق و کوبا و برده کردن مجموعهً بشریت خواهد انجامید.

 

·       ولی انتظار عقل سالم در بدن یک مذهبی عقب مانده، که ماسک و نقاب کمونیستی بر چهره دارد، انتظاری بیهوده است.

 

·       ما موضعگیری حضرات باصطلاح کمونیست را با مواضع جناح مسیحی ـ یهودی مصلحت بین مقایسه کردیم و می خواهیم قدری دقیقتر در این باره صحبت کنیم.

 

·       پناه بردن جناح مسیحی ـ یهودی مصلحت بین به خویشتن خویش، یک جنبهً مثبت در برداشت.

·       فاصله گرفتن از انقلاب ملی قوم یهود نوعی تفکر ماورای طبیعی می طلبید.

·       ولی پناه بردن حضرات باصطلاح کمونیست به خود، از آنجا که انقلاب و تحول تاریخی ناشی از آن، حامل شعارهای جهانگیر بوده است، به معنی عقبگرد و مسخ خویش خواهد بود.

·       این جور حالات، طبیعی اند و کسی نباید از دست حضرات به خشم آید. 

·       چرا که هر شکست در تاریخ، آبستن حالات مذهبی گونه بوده است.

·       ولی چسبیدن سرسختانه به این حالات و خود را کاشف حقیقت ناب پنداشتن تهوع آور است.

 

کمونیست هایی که نمی خواهند تا  ابد در حالت خلسه و پریشانحالی صوفیانه بسر برند، باید بتوانند، توان تفکر و عمل سیاسی را دوباره در خود احیا کنند و راه بیفتند.

 



[1] Domenico Losurdo

1 C. Jean, Geopolitica, Laterza, Roma-Bari 1995, S. 205

2 A. G. Valladäo, Le XYJe si~cle sera am&icain (1993), it. Übers. Il W secolo sarä americano, II Saggiatore, Milano 1996, S. 241


January 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي